Followers

08 December 2008

“KARYA CHARMA”



“Qasidah Alam”… ini lah tajuk utama lagu nasyid Universiti Malayasia Sabah yang dibawa ke pertandingan Nasyid Universiti-universiti pengajian tinggi awam.. walaupun UMS tidak berjaya untuk ke pertandingan akhir pertandingan tersebut, namun ia juga satu kejayaan bermakna bagi UMS yang telah mendapat pangkat “Anugrah Perdana” yang mana ia merupakan satu satunya universiti yang Berjaya mendapat anugrah tersebut daripada Universiti yang tidak mendapat tempat untuk ke peringkat akhir..


Menurut makluman daripada seorang jawatan kuasa pengajur Karnival Nasyid tersebut, yang juga merupakan PA (Personal Assistance) UMS, Universiti Malaysia Sabah mendapat rangking yang ke-9 daripada 15 Universiti dimalaysia yang menyertai pertandingan yang dianjurkan oleh MAKUM (Majlis Kebudayaan Universiti Universiti Malaysia).


Untuk penganjuran kali ini Universiti Teknologi Malaysia(UTM) terpilih sebagai penganjur untuk karnival MAKUM'08 kali ini.


Gambar sebelum berlepas ke Johor. Dari kiri: Faiz, Syah, Ilham & Adi

Sesi bergambar untuk setiap universiti selepas sesi taklimat pada hari yang pertama..

Sesi cabutan undi dilakukan dan untuk saringan yang pertama UMS mendapat giliran yang ke-5 untuk saringan yang pertama.



Rakan Borneo.. semasa sesi saringan pertama UMS ditempatkan bersama dengan kumpulan dariapada Universiti Malaysia Sarawak (UNiMAS).. Kumpulan daripada Unimas ini kebanyakanya terdiri darpada 'ORANG2 LAMA' dalam bidang nasyid ini..serta banyak mewakili universiti malaysia sarawak untuk ke pertandingan2 besar anjuran IPTA tempatan..



Duduk bersela dihadapan yang memakai songkok dan tali leher berserta Tag Nama seperti gambar disebelah ini merupakan Pengarah Program karnival nasyid MAKUM08 ini, beliau merupakan Ahli Majlis Perwakilan Pelajar UTM(MPPUTM) dan merupan ahli kumpulan Voice Of Man yang menyertai Akademi Nasyid anjuran TV9....


Semasa di JOHOR, kami sempat pergi melawat ke berberapa tempat yang menarik dan juga menjadi tanda atau mercu sejarah bagi negeri JOHOR antaranya seperti di masjid sultan Abu Bakar, Muzium Negeri johor, Danga Bay dan juga Plaza Angsana yang menjadi Venue akhir untuk pertandingan nasyid MAKUM 08 ini...


Pemandangan yang diambil di Masjid Abu Bakar. Gambar disebelah kiri adalah gambar dari arah belakang masjid yang merupakan mercu tanda sejarah awal negeri JOHOR pada pemerintahan zaman kesultanan melayu JOHOR dahulu..


Gambar diambil dibelakang masjid yang berlatarkan pemandang negara Jiran iaitu SINGAPURA...


Gambar didalam Masjid Abu Bakar di ruangan untuk berehat bagi jemaah yang hadir

Kemudian kami pergi melawat satu lagi tempat yang paling bersejarah untuk negeri Johor iaitu Muzium negeri Johor.

Disana terdapat banyak artifak2 sejarah serta barang2 kebesaran bagi negeri Johor. Disana juga terdapat istana negeri Johor yang lama... Wauu!!



Seterusnya Venue kemuncak yang menjadi tempat pertandingan akhir nasyid MAKUM 08 ialah di Plaza Angsana Johor Bharu... kat sini ramai artis2 dan orang kenamaan yang turun memberi sokongan ke Pertandingan Nasyid ini antaranya Kumpulan FAR EAST yang meupakan jemputan khasuntuk persembahan pada majlis penutup..



Turut hadir juga anggota kumpulan DEVOTEES yang turut memberi sokongan..



Berbaju Hitam... Ahli kumpulan FAR EAST yang baru.... baru dikenali hehe gurau sahaja.. Kumpulan Far East mempersembahkan 3 buah lagu, antaranya "Ahla Bina", lagu baru: "Exporasi" dan " Menanti Di Barzakh"

3 comments:

nur_Mahasiswa said...

Salam...ziarah.

Alhamdulillah..tahniah.

Deana said...

salam.. tahniah~

mmg da Allah tetapkn w/pn xdpt g final, anugerah 2 lah rezeki korg :)

Apa2 pn,tahniah skali lg.

acap de souza said...

salam...

wah,tahniah...t'ingat dulu time skolah n matrix.Dah masuk U ni dah tak seaktif mase dulu ngan nasyid.papepun all da best..