Followers

04 January 2009

PERMULAAN BARU DIWARNAI DARAH

Ketika seluruh umat islam seluruh dunia sedang meraikan ketibaan tahun baru Hijrah, bumi Palestin sekali lagi dikejutkan dengan serangan berdarah. Ratusan orang terkorban dengan serangan membabi buta. Hanya kerana satu alasan, Israel mengganas bagai ingin melahap darah-darah rakyat palestin. Sesuatu yang amat kejam!!

Serangan ini dikatakan serangan yang terbesar semenjak 1967. Dengan kematian yang mencecah ratusan orang hampir setiap hari memungkinkan bumi Palestin akan mengikut jejak langkah bumi Iraq dan Afghanistan. Menjadi bumi padang jarak padang tekukur, bumi yang gersang.

Hakikatnya, hampir 300 000 jiwa rakyat Palestin syahid dihunjam peluru besi yang hanya mampu dibalas dengan batu. Jika tsunami yang mengorbankan ratusan ribu orang di Acheh dan beberapa Negara lain menjadi perhatian serta diberi bantuan setiap hari, apa kurangnya dengan bumi Palestin. Slogan kemanusiaan di laungkan di seluruh pelusuk dunia untuk mengumpulkan dana bagi mangsa tsunami. Namun bila Palestin menangis, saudara-saudara Arab yang kaya seperti menabur garam di atas luka. Menambahkan rasa pedih. Tambahan lagi, semuanya seakan berpeluk tubuh melihat kesengsaraan bumi saudara seislam mereka dicabul dengan serangan roket dan peluru berpandu. Di mana kesatuan ummah yang digembar-gemburkan??

Hosni Mubarak, Perdana Menteri Mesir beragama Islam ingin sekali menjadi seperti kembar siam Mustafa Kamal Attartuk. Jika Kamal Attartuk menghancurkan system khilafah, si Hosni pula bertindak membantu musuh zaman berzaman, Israel menyerang bumi Al-Quds. Islam makan Islam.

Selepas itu pula, Ehud Barak, Menteri Luar Israel seperti menjadi hero. Kononnya, serang Palestin untuk musnahkan HAMAS (Gerakan Pembebasan Palestin) namun si pengecut itu telah mengarahkan tentera Israel agar memusnahkan apa sahaja yang tersampai oleh senjata mereka. Begitu kejamnya Israel. Si anak menjadi yatim kehilangan ayah dan si isteri pula meratap menjadi balu suami yang syahid. Tanpa melihat ke belakang, si anak dan si isteri turut dibunuh.

Teringat pula dengan kenyataan Lim Guan Eng, Ketua Menteri Pulau Pinang. “Ini bukan soal agama atau kaum tetapi usaha semua pihak untuk mendiskriminasikan sesiapa mengikut agama dan kaum. Ini adalah soal kemanusian sejagat yang harus diselesaikan tanpa sentimen tertentu.”

Jika orang yang tidak memahami Islam boleh bertindak membela Palestin bumi para anbia’, apatah lagi kita ini yang telah dilahirkan ke dunia dengan nafas seorang Islam yang bersaksi dengan kalimah Syahadatain. Sanggupkah kita sekadar hanya berpeluk tubuh seperti negara-negara Arab yang cuma mampu bermesyuarat tanpa tindakan, tanpa inisiatif penyelesaian.

Ayuh saudaraku seislam! jangan hanya duduk diam BERPELUK TUBUH!!. Bantulah Palestin sedaya upaya kita walau dengan darah sekali pun. Darah mereka adalah darah kita, darah saudara seagama yang dizalimi oleh kufar. Mereka disakiti, maka kita yang harus bangkit menentang.

Sebelum ini, kita cuma membaca melalui sejarah berdarah yang pernah dirakamkan,pada suatu krtika dahulu, peristiwa ‘Sabra dan Shatila’ iaitu penyembelihan beramai-ramai manusia iaitu rakyat Palestin.

Namun kita masih berdiam diri. Entah dahi ini berkerut atau tidak. Pergi jahanam dengan Israel!!, pergi jahanam Zionis laknatullah!!!. Maka dengan peristiwa kekejaman zionis ini wajarlah kita selaku umat islam mencari alternative baru membantu membebaskan bumi palestin dari terus ditindas oleh kaum yang tak berperikemanusiaan. Apa ertinya kita duduk dengan senang lenang tatkala ketika itu jugalah saudara seakidah kita merana setiap hari meratap pemergian insan yang tersayang hari demi hari. Kini cita-cita mereka lebur di bumi sendiri tetapi semangat syahid dijalan ALLAH terus membara diiringi laungan takbir yang berkumandang memecah dentuman bom yang gugur satu demi satu. Ayuh para mujahid sekalian bangkitlah dari lena yang panjang, berjuanglah untuk palestin tercinta walau sekadar hanya kiriman doa…Amin

Penukil: Salman Abubakar Badrul.

No comments: